O intrebare frecventa pentru proprietarii de echipamente este procedura pentru stocarea cilindrilor hidraulici de rezerva pentru o perioada indelungata. Printre recomandari se afla si:
- Cilindrul trebuie depozitat in stare complet retrasa.
- Se depoziteaza in interior intr-o zona curata si uscata.
- Gresati suprafetele interioare ale ochetilor sau rulmentilor cu vaselina – mai ales daca sunt din otel
- Protejati orice parte cromata a tijei expusa. Se poate folosi o banda impregnata cu ulei in acest scop. Inainte de a aplica banda, asigurati-va ca tija este complet retrasa. Daca banda cu ulei este aplicata tijei atunci cand tija nu este complet retrasa, retragere ulterioara a tijei poate duce la deteriorarea etanseitatii tijei.
- Porturile de serviciu trebuie acoperite cu dopuri sau capace din otel – nu din plastic.
- Luati in considerare umplerea cilindrului cu ulei hidraulic curat prin portul auxiliar de la capatul tijei. In special daca este un cilindru scump, cu diametru mare sau cilindru de presiune inalta.
Inainte de a face acest lucru, iata cateva elemente de luat in considerare:
- Daca cilindrul nu este umplut cu ulei va fi evident umplut cu aer.
- Daca acest aer nu este perfect uscat, cand temperatura ambianta scade, aerul poate ajunge la punctul critic. Acest lucru duce la formarea de umiditate in interiorul tevii cilindrului. Acest lucru poate cauza ruginirea la fata locului si ciobiri pe suprafata tevii. Acest lucru va reduce eficienta volumetrica a cilindrului, durata de viata a garniturii pistonului, si in cele din urma, durata de viata a tevii in sine.
- Umplerea completa a cilindrului cu ulei hidraulic curat impiedica acest lucru dar cu toate acestea este necesara atentie sporita atunci cand se procedeaza astfel. Este cel mai bine ilustrat printr-un exemplu:
Sa zicem ca un cilindru este pregatit pentru depozitare in timpul lunilor de iarna. Cand cilindrul este umplut cu ulei, temperatura ambianta este de 10 grade Celsius. Un an si jumatate mai tarziu, in mijlocul verii, acelasi cilindru este asezat langa echipamentul pe care urmeaza sa fie instalat.
In caldura soarelui temperatura cilindrului se ridica la 40 de grade Celsius. Presupunand un cilindru infinit rigid, presiunea uleiului din cilindru, care rezulta din cresterea de temperatura poate fi aproximata prin formula:
P (bar) = 11.8 x (T2 – T1)
Astfel, presiunea teoretica a uleiului din cilindru este acum: 11.8 x (40-10) = 354 bar! In acest fel, pentru mecanicul neavizat desfacerea capacelor poate deveni riscanta.
Acestea fiind spuse, cilindri poate fi depoztati in conditii de siguranta umpluti cu ulei daca:
- Verificati daca cea mai mare crestere a temperaturii posibila in depozit nu va duce la o presiune statica care depaseste presiunea de lucru a cilindrului
- Umpleti cilindrul numai cand este complet retras si numai prin portul din capatul tijei. Aceasta evita o intensificare de presiune potential periculoase.
- Utilizati dopuri si capace care sunt verificate pentru presiunea de lucru a cilindrului
- Atasati etichete de avertizare adecvate pentru ambele porturi de serviciu.
- Asigurati un mijloc de a verifica si aerisi orice presiune inainte de a inlatura fiecare din capace. Un mod simplu de a face acest lucru este de a fixa fiecare port de la un test de puncte de presiune. Acest lucru permite atasarea rapida a unui manometru pentru a verifica presiunea in cilindru. Si daca este necesar, presiunea poate fi evacuata in siguranta intr-un tambur cu ajutorul unui furtun de test.
Dupa cum puteti vedea, aceasta procedura este oarecum complexa si astfel decizia de a umple un cilindru cu ulei este ceva ce trebuie analizat pe baza valorii cilindrului si cat de mult va asteptati sa fie in depozit.
In concluzie: daca incepeti instalarea de componente hidraulice, atunci cand vine vorba de eliminarea capacelor sau dopurilor mereu presupuneti ca exista posibilitatea ca respectiva componenta sa contina ulei sub presiune si luati masurile de precautie necesare.